יום שלישי, 23 בספטמבר 2014

רימון לחג




המזיק: פרפר כחליל הרימון

פרי הרימון מבוקש מאוד לקראת ראש השנה. גם בשאר עונות השנה, הפרי הטעים והבריא הזה משווק בהצלחה בארץ ובחו"ל ומהווה ענף חקלאי חשוב. אבל, כמו כל גידול חקלאי, גם הרימון נתקף על ידי מזיקים. המזיק העיקרי הוא פרפר כחליל הרימון (בתמונה למעלה) שמטיל ביצים על הפרי (בתמונה למטה).

ביצת הכחליל (מסומנת בחץ) שהוטלה על גבי רימון. צילומים:צוות המחקר.


הזחלים שבוקעים מהביצים נוברים בפירות ופוגעים בהם. בנוסף, חומרי ההדברה ששימשו עד עכשיו להדברת הכחליל יוצאים בהדרגה משימוש, מפני שהם מסוכנים לאדם ולסביבה.     
מחקר שנערך בחוג לביולוגיה וסביבה מחפש פתרון חליפי לבעיית כחליל הרימון. המחקר נערך על ידי בוגרת החוג מרים קישינבסקי, ד"ר אלעד חיל וד"ר תמר קיסר, וממומן על ידי המשרד להגנת הסביבה. מטרת הפרויקט היא למשוך למטעים צרעות טפיליות, שיתקפו את פרפרי הכחליל ויצמצמו את האוכלוסיות שלהם (בתמונה למטה). לשם כך החוקרים שותלים צמחים שיספקו מזון ומחסה חליפי לצרעות בשולי המטעים. מדי חודש הם דוגמים צרעות מהצמחים, ממיינים ומזהים אותן. האתגר הבא הוא לגלות מיהם טפילי הכחלילים, מתוך מאות מיני הצרעות שנאספו.

צרעה טפילית ממשפחת הטריכוגרמה מטילה בתוך ביצה של כחליל הרימון, בצילום מתחת למיקרוסקופ.


רוב הצרעות הטפיליות שנאספות במטעים זעירות מאוד – באורך מילימטר או פחות. מרתק לראות את מגוון הצורות והצבעים של היצורים הזעירים האלה מתחת למיקרוסקופ (כמה תמונות מופיעות למטה). מי מהם הוא ה"פתרון הירוק" לכחליל הרימון?

שנה טובה!





יום שלישי, 16 בספטמבר 2014

כמה פנים של ליל המדענים

ליל המדענים, שיתקיים ב 18.9.14 ברחבי הארץ, מאורגן על ידי משרד המדע הישראלי בשיתוף עם מנהלת המדע של האיחוד האירופי. המנהלת הזו יוזמת ומממנת מחקרים בארצות אירופה השונות וגם בישראל. הכירו את המדענים מאורנים, שזכו במענקי מחקר של האיחוד האירופי, ושישתתפו בהדרכות לקהל הרחב במסגרת ליל המדענים.


ד"ר עירית זהר - הדרכה בנושא דגים





ד"ר שי שפיר - הרצאה בנושא שיקום שוניות אלמוגים




ד"ר יורם גרשמן - הדרכה בנושא משחקי מדע ומים 



ד"ר רותי גרטווגן - הרצאה בנושא היסטוריה לחוף הים

 

יום ראשון, 7 בספטמבר 2014

ליל המדענים 2014 - והשנה גם באורנים






האם אי פעם תהיתם מה עושים מדענים? ב 18 בספטמבר יפתחו אוניברסיטאות, מכללות ומוסדות מחקר ברחבי הארץ את שעריהם לערב שכולו מדע חווייתי, ערב ללא תשלום המיועד לקהילה. אירועי ליל המדענים מאורגנים על ידי משרד המדע בתמיכת האיחוד האירופי והשנה יתמקדו בנושא ים ומים. השנה תתקיים פעילות ליל המדענים לראשונה גם באורנים.  

סטודנטים ומרצים מהחוג לביולוגיה וסביבה בסיור לימודי בחוף החולי...


לא פשוט לחיות בים ולידו. יצורים זעירים במים צריכים להתמודד עם שחיה בזרם, עם הצטברות עודפי מלח בגוף, ועם זיהום הים. בעלי חיים וצמחים על החוף צריכים להתגבר על תנועת החול, רסס המלח וקרינת השמש. באירועי ליל המדענים באורנים תוכלו לצפות ביצורים האלה וללמוד איך הם מתמודדים עם סביבת החיים שלהם, בסדרת הדגמות ופעילויות לכל המשפחה. למעוניינים להעמיק אף יותר, יתקיימו בשעות הערב הרצאות בגובה העיניים לקהל הבוגר. ארבעה מדענים מאורנים יציגו את מחקריהם הקשורים לים ולמים, ושעוסקים בהיבטים שונים של הקשר בין האדם לסביבה המימית: החל בארכיאולוגיה של התיישבות האדם לחופי הים התיכון, דרך שיקום סביבות חיים שניזוקו מפעילות האדם, ועד להיכרות עם האצטלניים – בעלי החיים הימיים הקרובים ביותר לאדם מבין חסרי החוליות.

... ובחוף הסלעי

קמפוס מכללת אורנים הומה אדם ומלא בפעילות בשעות היום, אבל שעות הערב רגועות הרבה יותר. האור רך, המדשאות ריקות, שפני הסלע מתרוצצים בגינות, הציפורים מתארגנות ללינת לילה והגן הבוטני קריר ומוצל. אנו מזמינים אתכם לנצל שעות יפות אלו לחוות וללמוד באירועי ליל המדענים באורנים.