יום רביעי, 20 בנובמבר 2013

משק כנפי הצמחים

לצמח הדבורנית, קרוב משפחה של הסחלב, יש דרך ייחודית למשוך דבורים מאביקות: פרח הדבורנית נראה כמו דבורה, ומדיף ריח שמחקה את ריח הגוף של נקבות דבורים. זכרי הדבורים נמשכים לפרחים, עולים עליהם ומנסים להזדווג אתם. תוך כדי ניסיונות ההזדווגות, הם מעבירים אבקה מפרח לפרח, מה שמאפשר לדבורנית הפריה ורבייה.


צמחים מחקים חרקים: פרח הדבורנית
זכרי דבורים מתחרים על "הזדווגות" עם פרח דבורנית


במאמר שהתפרסם לפני כשנה, מציעים הפרופסורים שמחה לב-ידון וגידי נאמן  מהחוג לביולוגיה וסביבה תפקיד נוסף למראה יוצא הדופן של פרחי הדבורנית. בעלי חיים רבים, מזחלי פרפרים ועד פילים, נרתעים מדבורים. אולי פרחים המחקים דבורים מספקים לדבורנית הגנה מפני אוכלי צמחים?
האפשרות שצמחים מחקים חרקים, וזוכים בהגנה מפני טריפה, נבדקה בעבר בצמחים אחרים. לדוגמה, העלים של חלק  ממיני הפסיפלורה מנוקדים בנקודות צהובות. נקודות אלה דומות מאוד לביצי הפרפר,  שזחליו ניזונים מהפסיפלורה. ידוע ממחקרים קודמים של חוקרים אמריקאים, שהפרפרים נמנעים מלהטיל על עלים מנוקדים, אולי כי נדמה להם שיש כבר הטלה קודמת על העלים.  

נקודות דמויות ביצי פרפרים על עלה פסיפלורה
ביצי פרפרים אמיתיות על עלי הפסיפלורה
אם לוקחים את הרעיון צעד אחד הלאה, אפשר לחשוב גם על צמחים שמחקים פרפרים בוגרים. בצמח הטרופי דסמודיום, העלעלים שבבסיס העלים נעים באופן עצמאי מדי כמה דקות, כפי שרואים בסרטון שלמטה. במאמר נוסף שהתפרסם לאחרונה, לב-ידון מעלה את האפשרות, שהתנועה הזו מחקה את משק כנפיו של פרפר בזמן נחיתה על הצמח. האם גם חקיינות כזו מגינה על הצמח מפני מתקפות של חרקים אמיתיים?


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה