יום שלישי, 12 בנובמבר 2013

הכל דבש: חיידקים בצוף פרחים

מקורו של הדבש שאנחנו אוהבים לאכול הוא בצוף, תמיסה עשירה בסוכרים שנמצאת בכמויות זעירות בפרחים. דבורי הדבש מבקרות בפרחים רבים בזה אחר זה, מלקקות את הצוף שבתוכם ובולעות אותו. אחרי שהדבורים חוזרות לכוורת, הן מקיאות את הצוף לתאי אגירה בחלת הדבש. לאחר מכן הדבורים חותמות את התאים בדונג, והדבש שבפנים נשמר עד שהכוורנים רודים אותו. יש אנשים שהמחשבה על התהליך הזה מטרידה אותם.

דבורה אוספת מזון בפרח

מעניין לא פחות לגלות שהצוף עצמו שוקק חיים. תלמידות המחקר סבטלנה פרידמן ויאנה אייזנברג-גרשטיין, יחד עם ד"ר מלכה הלפרן, פרופ' עדו יצחקי וד"ר יורם גרשמן, מצאו חברות עשירות ומגוונות של חיידקים החיים בתוך צוף פרחים. הצוות דגם צוף משלושה מיני צמחים: שקד, אשכולית וטבק. כל צמח התאפיין בהרכב חיידקים שונה. יתר על כן, כמחצית ממיני החיידקים שנמצאו בצוף אינם מוכרים משום מחקר קודם, כלומר אלה הם כנראה חיידקים ייחודיים לסביבת החיים של הצוף.


 





הרכב החיידקים בצוף נבדק בפרחי האשכולית (עליון), השקד (אמצעי) והטבק (תחתון)

מאיפה מגיעים החיידקים לצוף? אחת ההשערות היתה שהם נישאים על גופן של דבורי דבש, ועוברים יחד איתן מפרח לפרח. לכן אפיינו החוקרים גם את הרכב החיידקים על הרגליים והלשון של דבורים. הם גם כיסו ניצני פרחים של שקד ואשכולית בעזרת כילות בד, כך שדבורים לא יכלו לנחות עליהם. אחרי שהפרחים נפתחו, בדק הצוות האם הצוף שבתוכם מכיל חיידקים למרות שפרחים אלה לא באו במגע עם דבורים.

הלשון והרגליים נוגעים בפרח בזמן שהדבורה אוכלת

חיידקים רבים ומגוונים נמצאו בכל שלושת בתי הגידול שנבדקו: על גוף הדבורים, בצוף הפרחים שנחשפו לביקורי דבורים ובצוף הפרחים שכוסו בכילות.  אבל הרכב מיני החיידקים לא היה אחיד בבתי הגידול השונים: על גוף הדבורים ובצוף הפרחים שהן ביקרו חיו חיידקים דומים, ואילו בצוף הפרחים המכוסים נמצאה חברת חיידקים שונה לגמרי.

האם החיידקים שבצוף משפיעים על תכונותיו? על טעמו של הדבש שאנחנו אוכלים? על העדפות הפרחים של הדבורים? על הצלחת ההאבקה של הפרחים? שאלות אלה מציתות את הדמיון ודורשות מחקר נוסף.

מאמר על הקשר בין דבורים, חיידקים וצוף התפרסם לאחרונה בכתב העת PLOS ONE.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה