יום שלישי, 15 באוקטובר 2013

חיידקים בשעוות האוזן

תפקידה של שעוות האוזן בגופנו לא ממש ברור. מקובל לחשוב שהשעווה מגנה על האוזניים מפני גורמי מחלות, מפני שהיא מונעת התפתחות של חיידקים ופטריות מסויימים. אבל מחקר של ד"ר יורם גרשמן, רינת פטיחוב וטל זלצר מהחוג לביולוגיה וסביבה מצביע על סיפור מסובך יותר.


השעווה, המופרשת מבלוטות בתעלת האוזן, עשירה בחלבונים (בעיקר קרטין), שומנים וכולסטרול. למרות שהשעווה מונעת התפתחות של לא מעט חיידקים , מיני חיידקים אחרים דווקא גדלים ומשגשגים עליה. האם חיידקים אלו מסוגלים להשתמש במרכיבי השעווה כמזון?
כדי לבחון שאלה זו, בודדו החוקרים חיידקים משעוות האוזן וזיהו אותם לפי רצפי DNA. לאחר מכן גידלו אותם על מצעי מזון מלאכותיים, שהועשרו בחלבון, בשומן או בכולסטרול.  אפשר לזהות שינוי בצבע המצע כשהחיידקים מפרקים את מקור המזון שבתוכו, וכך לגלות על מה הם מתקיימים. כך, למשל, מושבות החיידקים מס' 3 ו 4 שבתמונה למטה זוהרות, וזה מעיד על כך שהן השתמשו בשומן שהיה במצע המזון. לעומתן, מושבות 1, 2, 5 ו 6 לא פירקו שומן ולכן אינן צבעוניות.


החיידקים שהצליחו לגדול על מצעי המזון השתייכו לשני סוגים, סטפילוקוקוס ובצילוס.  חלקם יכולים להתקיים על חלבון, שומן או כולסטרול  בלבד, ואחרים ניזונים על כל המרכיבים גם יחד. בהחלט ייתכן שחיידקים אחרים מתקיימים על מה ש"אוכלי השעווה" מפרישים, ובכך הופכים את האוזניים שלנו לסביבת חיים מורכבת עוד יותר.

כתבה על המחקר התפרסמה לאחרונה באתר "אקדמי".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה